Det här är en idé som är helt klart snodd från Fiasco fast den är för vanliga D&D-liknande rollspel, eller Kult och CoC och sånt.
Under årens lopp är det många som har startat sin kampanj med en runda Fiasco och det är toppen! Har idéer om hur jag vill ändra reglerna lite… För dom som är vana vid vanliga Fiasco (dom flesta vid det här laget?) så är ändringarna ganska små men jag tror dom kommer ha en stor påverkan så var noggranna. För andra så förklarar jag ändå allt från början så var inte oroliga.
I Fiasco så gör vi en setup med en sorts “tärnings-draft”; dvs vi har rullat upp en massa tärningar och sen väljer vi var vi ska placera dom. Jag tar den här fyran och lägger här, jaha men då tar jag den här tvåan och lägger här, osv.
Det ska finnas tre listor: en lista över relationer, en över behov, och en över föremål&platser. _[Detta är skillnad mot vanliga Fiasco där det finns fyra listor för ‘föremål’ och ‘platser’ är separata.]
Varje lista ska ha 36 grejer vardera men det ska vara 6 specifika saker per 6 grova kategorier.
Dom här 36×3 grejerna ska vara skriva med åtanke att två personer kommer dela dom. DM, om du inte är van vid Fiasco, läs “Drafta ut relationerna”-kapitlet nedan innan du börjar faktiskt göra listorna. Då kommer saker att komma på plats lite mer.
Här är en exempellista från orginal-Fiasco:
- Family
- Parent-In-law / son or daughter-in-law
- Cousins, or aunt/uncle and niece/nephew
- Siblings
- Parent / child or stepchild
- Grandparent / grandchild
- Distant / unusual / unofficial relatives
- Work
- Former co-workers
- Current co-workers
- Supervisor / employee
- Tradesman (mechanic, plumber, decorator, landscaper) & client
- Salesman / customer
- Professional (pastor, doctor, lawyer, dentist, drug dealer) & client
- Friendship
- Manipulator / victim
- Old buddies
- Drug friends
- Friendly rivals
- Friends with benefits
- Bitter social adversaries (church friends)
(Det var bara första halvan av listan alltså! Andra halvan, på sidan 63 i Fiasco-boken, är nästan ännu bättre för det är där vi hittar alla Romance-grejer<3<3<3)
Några saker att tänka på
Med “återanvänd” menar jag: känn dig helt fri att sno från tidigare kampanjstarter (om du gjort detta tidigare), från andra Fiasco-listor [“playsets”] osv. Klassiska relationer rostar aldrig!
Med anpassa menar jag: Lägg in saker som har med er specifika kampanj att göra. Kolla på rumor-tabellen, kolla på på platser i start-byn, kolla på föremål som är relevanta för kampanjen. Föremål&Platser-listan kommer då troligen vara nästan helt kampanj-specifik medan relationer & behov kommer ha en mix av klassiska klyschor som alltid funkar med några specialanpassade (“Jobbarkompisar nere på Bistra Draken”).
På tal om den… här är det bra om varje rubrik inte är blandad. Ex vis du kanske har en rubrik för sex stycken trinkets, en rubrik för sex stycken platser i byn, en rubrik för sex stycken platser i vildmarken osv. [För dom som spelat vanliga Fiasco så har ni kanske märkt att det finns en fin balans mellan agens mellan den som väljer första tärningen och den som väljer andra tärningen. Jag tycker själv det är rätt svårt att få till den, men gör ert bästa!]
Den här listan är ganska ändrad från vanliga Fiasco!
I vanliga Fiasco finns det behov i stil med “Behöver komma ut ur den här stan innan dom inser att det var ni som snodde ___” och “Behöver få respekt från polisen genom att anmäla er egen släkting”.
Men i den här varianten ska du istället göra två olika sorters behov. [I vanlliga Fiasco är det typ lite så också men här kommer vi bli mkt tydligare.]
Som du ser i exemplet kan lämna en lucka på första eller andra halvan som dom två spelarna kommer fylla i tillsammans. Den här typen av behov kommer från ett annat såpoperaspel, Hillfolk!
Det här är vad spelarna ska göra.
För DM, två varianter: kan om du vill välja olika spelledarpersoner för dom olika relationerna, eller, vilket är mycket bättre, helt enkelt inte vara med i draften, och istället bara tvinga spelarna att göra det, medan du själv står bredvid och glor. Är du DM är du säkert van att vara gruppens regelnörd och kan lotsa dom genom processen.
För varje par av bordsgrannar runt bordet behöver ni tre lappar: behov, relation, föremål/plats. För varje par tvärs över bordet behöver du också en lapp: behov. Dvs om det är fyra spelare så behövs alltså 14 lappar: det finns fyra par av bordsgrannar: Alice+Bob, Bob+Carol, Carol+Ted, och Ted+Alice och dessa par behöver tre grannar var. Och så två behovslappar till för “krysset” tvärs över bordet: Alice+Carol och Bob+Ted. För fem spelare behövs det alltså 20 lappar, för sex spelare behövs det 27 lappar. (3x6 för grannparen och 9 tvärs över bordet Det kommer ta hela dan! Nån smart person i kommentarerna till den här tråden, kom på nåt sätt att göra om systemet så det funkar bättre för så många personer! Säg att ist för att ha en över-bordet lapp till alla dom tre så har ni en till över bordet, till den mittemot. Och den är ju delad med två. Dvs 3x6 för grannarna och tre över bordet, betydligt mer rimligt! Borde nog göra samma sak för fem spelare när jag tänker efter!)
(Använd inte indexkort utan hitta mycket billigare lappar, riv upp baksidan på nån reklamlapp eller nåt, spara på miljön osv osv.)
[Detta är en skillnad från vanliga Fiasco, för där har ni dels inga lappar tvärs över bordet, bara för bordsgrannarna, dels har ni bara två lappar per bordsgrannepar: relation, och så en som kan vara antingen behov, plats, eller föremål, dvs fyra spelare har åtta lappar och fem spelare har tio lappar.]
Sen behöver du två T6:or per lapp, precis som i Fiasco. Eftersom den här varianten har mer lappar så blir det 28 tärningar för fyra spelare. [Men till skillnad från vanliga Fiasco så behöver tärningarna inte vara i några speciella färger, dom kan vara alla samma färg eller alla dina rando T6:or från tärningsburken.]
Slå alla tärningarna i en hög mitt på bordet. Vi gillar att sortera upp dom, så vi ser hur många sexor vi slog, hur många fyror vi slog osv.
Sen i tur och ordning runt bordet så tar en spelare en av tärningarna och använder den. Det går att göra två saker. [Detta steg är menat att funka exakt som i vanliga Fiasco.]
När spelet börjar finns det ju inga påbörjade lappar så den allra spelarens allra först drag måste alltså vara att påbörja en lapp. Men sen kan ni välja fritt. Du kan välja lappar som är kopplade till dig eller lappar som är helt orelaterade till dig, det är valfritt. Den allra sista tärningen kan vändas till valfri sida när du sätter ut den.
Spelarna måste ha lite disciplin att ha väldigt lösa idéer om sina karaktärer, iaf bakgrundsdelen. Visst om dom har filat på den perfekta monk/rogue-multin så kan dom ofta kunna använda en hel del av sina dom idéerna, men dom får hålla allt väldigt löst fram till dom draftat ut relationerna.
DM, det har varit ditt jobb att göra listorna väldigt evokativa för den specifika kampanjen och du är ju också med dom när dom draftar att svara på frågor “Är den Bistra Draken en pub?” “Nej, det är en strandad båt som numera är en verkstad, sorry, jag borde ha skrivit det.” Osv. (Alltså svara ärligt utifrån din prepp.)
OK, det var allt. Hoppas ni tyckte om det.