Det finns tre sorters beslut i spel.
Spel gynnas av ett visst mått av självklara val för dom har en didaktisk aspekt, och som lättnadsinslag i en sorts tension/release-kurva, men spel gynnas också av svåra val.
Maro pratade om det här när dom jobbade på Magic, dom införde en regel som hette “skada på stacken”, den var en regel som insatta regelnördar brukade använda för att få lite extra value men som nybörjare inte kände till, sen tog dom bort den regeln. Efter att dom tog bort regeln var det regelnördar som bara “men åh det var ju skitbra med skada på stacken, om man kände till knepen så fick man extra value!”
“Ja,” svarade Maro då, “det var ‘skitbra’. Att utnyttja den regeln var en no-brainer för dom som kunde den shibbolethen. Det var ett sätt att mjölka ut mer value. Med dom nya reglerna är det en borttagen no-brainer i spelet, vilket är bra du måste nu fundera mer noga hur du använder dina resurser.”
Att ha alternativ som är en no-brainer att inte använda är ju också vanskligt.