Tenchester-instruktionerna här är till för kuber där alla kort har samma rarity. Vissa set cubes har istället rarities där man konstruerar packs utifrån dom. Med lite matematik går det dock att spela tenchester även med set cubes.
För fyra eller sex spelare,
För fem spelare,
That’s right, båda högarna har ett visst mått av U. Det betyder att man kan få ett pack helt utan U eller ett pack med bara U. Men oroa dig inte. Det blir bra ändå.
När folk ska ta sina packs så tar dom ett URM-kort och nio CU-kort. Packsen har alltså 10 kort (därför heter det “tenchester”).
Av dom tio korten tar dom ett, skickar nio. När dom till sist får tillbaks korten (sex kort) så kan dom inspektera dom, men dom får inte korten utan dom slängs. Dags för nästa booster. Byt håll mellan varje booster.
För fyra spelare blir det tio varv, för fem spelare blir det sju varv, och för sex spelare blir det sex varv.
För två, tre, sju eller åtta spelare är det bättre att göra vanliga fjortonkorts-boosters (dvs 1 RM, 3 U, 10 C gånger tre gånger antalet spelare) och drafta winchester, solomon, rotisserie, thue-morse eller vanlig booster draft.
För Grid för två spelare, ta 10 RM i en RM-hög och ta 27 U och 125 C i en CU-hög.
I Grid har paketen 9 kort, så för varje pack ta antingen ett URM och 8 CU, eller ta 9 CU. Bestäm tillsammans om alla RM-korten ska komma i början, eller om ni ska ta några rare-lösa paket innan ni betar av RM-högen, men, gör så att det blir en rättvis fördelning av first-picks på dom tio RM-grids som kommer läggas upp.
En annan variant är att ta 9 RM kort och 9 U kort i en URM-hög, och 18 U och 126 C i en CU-hög, och sen använda ett URM och 9 CU för varje grid-upplägg. Kan ju bli så att en person får first pick på alla RM om ni har otur. Ja ni gör som ni vill.
För maximal kaos så släng bara ihop 9 RM, 27 U och 126 C i en jättehög och flippa upp arton stycken 9-grids från den. Det är nog det smidigaste.